torsdag 31 mars 2016

Nu finns även en tidning om elcyklar


Ingen kan väl undgått min (alltså Björn Åslunds) tro på och mitt intresse för elcyklar. Som journalist har jag då blivit inblandad i produktionen av en ny tidningen om elcyklar. Vi presenterar den så här:


Succé för premiärnumret av Allt om Elcyklar.

Vi har precis kommit ut med vårt första nummer. Mottagandet första dagen är översvallande. Över tusen unika läsare har redan kastat sig över tester, guider och reportage på Readly och Ztory! Wow, vi är omskakade och väldigt glada. Tack!

Premiärnumret finns på Pressbyrån och andra tidningsställen i Sverige och Norge.
Här hittar du var: http://interpress.se/miwell/pl/homesite.utgava?i_prkod=2035

Nu har elcykelbooomen, som pågått några år nere på kontinenten, verkligen kommit till Sverige. Förra året såldes hela 30 000 elcyklar i Sverige vilket var en fördubbling från året innan . Nu tror branschen på ännu en stor ökning med runt 50 000 elcyklar sålda detta år. Många har nu insett att det går utmärkt att t ex pendla med elcyklar utan att komma fram trött och svettig. Dessutom är det kul och bra för hälsan!

Men när nu många vill köpa sin första elcykel behövs en tidning som reder ut begreppen. Därför startade vi Sveriges första elcykeltidning: Allt om Elcyklar.
Tidningen har ett tydligt konsumentperspektiv, för att orientera alla som står inför att bli elcykelägare. I första numret finns en stor köpguide som berättar vad vad man bör tänka på inför cykelköpet. Men vi berätta också om alla nya möjligheter som öppnar sig med en elcykel.

Redaktionen har också utvärderat ett antal elcyklar, från riktiga lågpriscyklar till värstingmodeller för många 10.000-tals kronor. Dessutom finns en stor marknadsöversikt med över 150 cyklar, som också inkluderar vikcyklar och lastcyklar.

Ge oss gärna dina synpunkter på första numret och berätta vad du vill läsa i kommande nummer. Vi planerar nu nummer två som kommer ut i midsommar.

Tidningen finns elektroniskt hos www.readly.com och www.ztory.com

https://se.readly.com/title/allt-om-elcyklar

https://www.ztory.com/sv/magazines/allt-om-elcyklar

I redaktionen:
Gustav Forsberg, chefredaktör
Björn Åslund, redaktionschef.
Fredrik Sandberg, ansvarig utgivare

torsdag 17 mars 2016

En farlig tid på cykelbanan

Den sista snön har smält bort, och det lär knappast bli någon mer snö denna säsong. Kvar på våra cykelbanor är dock resterna efter vinterns halkbekämpning. Massor av grus. Som gör det lite tyngre att cykla, men framför allt ökar risken för cyklister att sladda omkull i kurvor.

Omkullkörning i rullgrus är en närmast klassisk singelolycka på cykel. Och den beror på senfärdigheten att sopa upp gruset. Min hustru råkade ut för en sådan omkullkörning för två år sedan, och det är först nu som hon är återställd. Visserligen var hon inte allvarligt skadad, men ett knä fick en rejäl smäll och det har tagit väldigt lång tid för det att läka.

Men gruset finns inte på alla cykelbanor. Nyköpings kommun har på försök börjat sopsalta ett antal av de större cykelbanorna. Där finns ingen behov av sopa upp sanden. Fördel alltså även på våren. Sopsaltningen löser flera problem, så mycket talar för att detta inte stannar vid försök, utan utvidgas till många cykelbanor.

fredag 11 mars 2016

Parkera cykeln i resterna av Berlinmuren? Här krävs förnyelse...


Mars 2016. Misstankar om att rester av Berlinmuren
används som cykelställ vid Rosvalla.  

Till att börja vill jag framhålla att Nyköping under de senaste åren fått förnyelse av många cykelställ. De gråa betongklumparna som man fyndat från gamla DDR (mina misstankar går åt det hållet) har på en rad platser blivit utbytta mot betydligt bättre cykelställ. Numera finns det många platser cykelställ av kraftiga metallbågar där man kan skjuta in cykel och låsa fast ramen, vilket gör det klart knepigare för tjuven. Dessa finns vid tågstationen, vid busstationen, på flera platser i centrum, vid hamnen och andra platser. 

På många platser runt om i stan, kan man alltså parkera och låsa sin cykel tryggt.
Och trygg cykelparkering blir allt mer angeläget, när nu många köper dyra och välurustade cyklar. En bra elcykel kan ju gå loss på över 20.000 kr, så den vill man ju kunna lämna ordentligt låst.

Då är det aningen märkligt att stora entrén vid Rosvalla sportcenter, ännu inte fått moderna låsbara cykelställ. Det är forfarande den gamla tidens betongklumpar, vars enda nytta är att cyklarna inte ramlar omkull. De ger ingen som helst möjlighet för fastlåsning av cykeln.

Rosvalla är ju en av stans verkligt stora besöksmål och det ser verkligen illa ut att man som seriös cyklist möts av en cykelparkering som påminner om forna öststater. De cykelställen borde ha mött samma öde som Berlinmuren. Är nu Rosvallas cykelställ kanske den sista resten av Berlinmuren, kanske en välbevarad minnesplats som ska påminna om att Tyskland en gång var delat?

Nej, nu måste vi blicka framåt. Nu är det inte nostalgi kring tvåtaktsstinkande Trabanter som gäller. Nu är det de mest miljövänliga avgasfria fordonen som ska parkeras när. Cyklar med många växlar, skivbromsar, lätta ramar, LED-belysning, m m, I en del fall med elmotor och batteri. Då ska det vara cykelparkering därefter. Dessa moderna cyklister ska vara välkomna och kunna tryggt kunna ställa från sig sina dyrgripar.

Om inte finns det nog en del som hellre väljer bilen. Det är ju inte direkt tomt på Rosvallas väldiga parkeringar.

Så kära Nyköpings kommun. Ta bort betongblocken. Montera dit moderna cykelställ, sådana som finns på många andra målpunkter i Nyköping. Hur svårt är det?

onsdag 9 mars 2016

Fler tar bussen i Sörmland. Och fler bra nyheter.

Bussmagasinet berättar att fler och fler reser med de gröna bussarna i Sörmland. Under fjolåret så ökade resandet med 5,1 procent i hela länet. Vi hoppas förstås att det är en och annan bilist som upptäckt den sörmländska busstrafiken.

Men om vi ska klara klimatmålen med reducerad växthuseffekt, så behövs det en betydligt större övergång av bilresande till kollektivtrafiken. Som vi tidigare berättat på bloggen så har en tidigare hemlig rapport från Trafikverket kommit med slutsatser att det inte räcker med energieffektivare bilar och elfordon. Det krävs också en ordentlig dämpning av bilresandet, om vi ska ha en rimlig chans att nå klimatmålen.

Så vi lär nog få se betydlig fler bussresenärer under de närmsta åren. Det lär komma statliga styrmedel, som gör det mer lockande att välja bussen eller tåget.

Det kan noteras att det gamla varumärket Länstrafiken nu är borta. Istället heter det Sörmlandstrafiken, och jag noterade idag nya hållplatsskyltar ute på stan. Detta är dock bara början. Senare i år, vet inte exakt datum, kommer det gamla omoderna biljettsystemet att ersättas. På förslag är en ny taxemodell som framför allt kommer att gynna de resenärer som bor kommunens utkanter. Det jag hittills sett är att det blir samma biljettpris inom hela kommunen, ungefär i nivå med biljettpriset stadstrafiken. (där man idag åker för ungefär 22-23 kr med Rabattkortet, och 25 kr i 3 timmar med Shoppingkortet).

För övrigt är det lite märkligt att Sörmlandstrafiken inte marknadsför Shoppingkortet mer. Det är en väldigt prisvärd biljett har jag upptäckt, laddar man kortet med 300 kr får man 12 st 3 timmarsresor. Tro det eller ej....

http://www.bussmagasinet.se/2016/03/bussrekord-aven-i-sormland/