onsdag 12 oktober 2016

"Vad håller du på med? Du kör ju för fan i 2 km/h?"

Många klagar på Östra Storgatans omgörning till gåfartsgata. Inte så att folk har något emot att begränsningarna för biltrafiken, utan det handlar mer om bilister som kör för fort och att den trånga gatan skapar farliga situationer i mötet med gångtrafikanter och cyklister.

När vi ända pratar om fortkörare, skulle jag vilja inkludera cyklister. Visst finns det bilar som brakar på riktigt ordentligt, men antalet cyklister som inte respekterar fartgränsen 7 km/h är i princip noll.
Jag erkänner, jag klarar det inte. 7 km/h är riktigt sakta och blir faktiskt lite småvingligt. Kring 9-10 km/h (cykeln har mätare) är det åtminstone inte några problem med balansen.

Men maximalt 7 km/h funkar inte på cykel, i synnerhet om man är gammal och har lite bekymmer med balansen.

Men så över till dagens bekymmer. Cyklade ut från centrum på Östra Storgatan i lugnt tempo. Alltså kring 9-10 km/tim. Snart märker jag att det ligger en bil bakom, jag hör den tydligt, vänder mig om ser att den bara är några meter bakom. Trampar lite till, men märker att bilen kommer allt närmre. Det börjar blir lite obehagligt.

Då rinner jag över. Bromsar och vänder mig, pekar på bilföraren, som vevar ned rutan. Och frågar upprört varför han trycker så när bakom.
Bild från situationen. Hade
kameran tillgänglig.

Bilisten blir förstås irriterad när han får skäll. Jag får höra att jag bara cyklat i 2 km/h, och att jag ska skaffa mig ett liv. 

När jag berättar att det är gångfart 7 km/h, och att jag faktist kör 9 km/h, börjar han gapa om att jag var en lagbrytare. 

Riktigt otrevligt, där vi stod och tjafsade högljutt åt varann. 

Rätt snart ändrade jag taktik. Insåg nu lägger vi ned detta, annars blir det bara värre. Önskade honom en glad dag. Då körde han vidare.

Just den här typen av situationer är något som oroat mig som cyklist på Östra Storgatan. Att man får hetsiga bilförare i baken som ligger å pressar på när man försöker hålla en riktigt låg hastighet. De tycker alltså att jag cyklar provocerande lusigt.

Så gåfart 7 km/h fungerar inte bra. Åtminstone inte om vi också ska ha bilar på Östra Storgatan.

PS. Kanske jag betedde mig dumt lackade ur på bilisten, som nosade mig i backen. Men jag kan garantera att de flesta nog skulle känna visst obehag med en stor fet tysk premiumbil som ligger sniffar en i baken. Ibland måste man få säga ifrån!

1 kommentar:

  1. Visst är det provocerande att bilister sällan håller hastighetsbegränsning, men att skrika hjälper inte mycket, jag får faktiskt respekt för folk som klarar att hålla humöret även om de beter sig. :-)

    SvaraRadera