måndag 3 oktober 2016

Marknadsföringen som missade

I helgen sjösatte Sörmlandstrafiken sitt nya biljettsystem, som innebär en hel del förändringar. 
Den nya taxa, Sörmlandstaxan, innehåller färre zoner och biljettyper än nuvarande. Överlag sänks priserna. Ett månadskort som gäller för resor i hela Sörmland kommer att kosta 790 kronor till skillnad från dagens 1 300 kronor. En särskild lågtrafiktaxa införs, vilket innebär att man för 180 kr/mån kan resa hur mycket som helst mellan kl 9-14 samt på kvällar och helger inom en zon, som exempelvis Oxelösund och Nyköping nu är.


Men jag undrar hur Sörmlandstrafiken och Nyköpings kommun kommunicerat detta? Knappast tillräckligt. För i SN.se kunde vi läsa om att pensionärsorganisationer stått på torget i Nyköping under lördagen och krävt fria resor med busstrafiken. 


Märkligt att det sker just den dagen då alla fått möjlighet att resa till mycket lägre priser. Tidigare fanns ingen pensionärsrabatt eller lågpristaxa. Biljett en timme kostade kring 26 kr (har inte riktigt kollen faktiskt), och så fanns shoppingkortet där man kunde åka 3 timmar för 30 kr. Eller månadskort för cirka 450 kr.

Nånting stämmer inte här. För det förefaller aningen märkligt att pensionärer kräver fria resor just den dagen då vi verkligen får möjligheter att resa till betydligt lägre kostnad. Jag misstänker att pensionärsorganisationerna helt enkelt inte nåtts av budskapet om den nya Sörmlandstaxan och lågprisbiljetter. 

Kan det vara så att Sörmlandstrafiken och Nyköpings kommun inte kommunicerat förändringarna tillräckligt och tydligt?

Jag kan inte ge ett definitivt svar här, men jag kan konstatera att Sörmlandstrafiken har haft en del annonser i tidningen, men det har nog främst handlat om möjligheterna att byta gamla kort till nya. 
Men det är inte försent att göra rätt och göra bättre. Det är bara att ta nya tag, och verkligen berätta om fördelarna med den nya taxan. För lågpristaxan är verkligen en förmån som pensionärer kan få nytta av.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar