lördag 6 februari 2016

"Säker" busshållplats fel på alla punkter

Hur många fel kan det bli när man ska anlägga en busshållplats som är säker. Väldigt många visar det sig om man granskar hållplatsen ”Mariebergsgården” i Brandkärr, som trafikeras av stadsbuss linje 2.
Denna märkliga utformning, där bussen står stilla och blockerar all trafik, har nu funnits några år. Och jag är övertygad, bilisterna får dåndimpen,  busschaufförerna blir stressade, och resenärerna har inte fått det säkrare.

Jag kan bara anta att kommunen inte utvärderat den ordentligt, för skulle man rätt snart upptäcka, att den inte fyller någon funktion, den ger bara massa trassel.

Så här går min analys:


Bussen lastar på resenärer. Tvärstopp för bilarna från båda håll.

Obefintlig risk vid hållplatsen
• Tanken är ju god, att utforma en busshållplats, så att inga bilar kan passera när bussen stannar vid hållplatsen. Det händer trots allt ibland olyckor där bussresenärer som kliver av rusar ut bakom bussen, och blir påkörda. 

Men om det inte behövs då? Vid denna hållplats finns det knappast någon anledning att rusa ut från bussen. Nästan alla kommer med bussen från stan, och kliver då ur bussen, så att man går rakt mot bebyggelsen i Brandkärr. Man behöver då varken korsa gatan framför eller bakom bussen.

Att folk kommer rusande och ska till bussen över gatan till hållplatsen mot stan är förstås en liten risk. Men om det verkligen är en reell risk, så borde ju varenda hållplats i Nyköping byggas om, enligt denna modell. Men det är trots allt en fartbegränsad gata med 30 här, så det är inga svindlande hastigheter. 

Avgaser och stress för väntande bilister
• Bussarna blockerar alla annan trafik. Det bildas köer både framför och bakom av bilar, som står och tomgångsbrummar i väntan på att komma fram. 
Jag tog bilderna idag lördag cirka 12.15. Första kom en buss från stan, den stod nästan 2 minuter, för det var en rullstol som skulle av. Bilar bakom och framför.

Minuten efter kom bussen mot stan, då jag tog bilderna. Bussen stod nästan 2 minuter för cirka fem påstigande. Det långsamma biljettsystemet kan göra att det går rätt segt när resenärer ska betala med kort.
Alla de här bilar som syns fick står ett par minuter
med motorn på tomgång, för att invänta bussen vid hållplatsen. 

10 bilar bakom, och 7-8 framför bussen. Alla med motorer på tomgång ett par minuter. I Nyköping är för övrigt tomgångskörning endast tillåten 1 minut. Här var det sammanlagd tomgångskörning på minst 20-30 minuter bara för ett stopp vid hållplatsen.

Och bilister som förstås blir förbannande över denna konstiga lösning. Det kan skapa stress och försening, vilket kan gör att bilförare stressar längre fram och gör dumheter i trafiken.

Och vad händer om en ambulans eller annat utryckningsfordon ska fram? Visst kan bussföraren tvingas flytta fordonet, men så ska också bilarna flytta på sig. Jag lovar att det blir stökigt och med stor sannolikhet hinder för den som verkligen måste fram i ett nödläge.

För övrigt behöver det inte ens vara en buss vid hållplatsen för att det ska behövas bromsas och gasas. Det är ofta bilar som måste stanna här för att släppa fram mötande trafik. Det blir gasande och bromsande, och mer avgaser.

En riktigt dålig lösning för miljön.

Bussarna blir försenade
• Med stor sannolikhet bidrar denna hållplats till stress och förseningar för bussförarna. Det visar sig att bussarna på linje 2 ofta möts ungefär här. Så om den ena bussen blockerar hållplatsen, kan den andra bli försenad.

Jag åker ibland med linje 2 från busstationen från Arnö. Och jag har påfallande ofta noterat att 2:an kommer in väldigt sent, och att den går försenad från busstationen. Jag har inte tjafsat med chaufförerna om detta, för jag misstänker att de gör så gott de kan. 
Men jag har mina aningar om vad som orsakar förseningarna. För 20 minuters körtdi från ändhållplatsen i Brandkärr, vid Coop, ner till busstationen är ganska gott om tid. Något händer tydligen på vägen.

Hur kunde det bli så här dåligt. Omtanke om bussresenärerna förstås. Vackert tänkt så. Men kommunens gatuförvaltning gjorde tydligen ingen ordentlig analys av läget. 

Fler hållplatser behöver byggas om?
• Ska bli spännande att se fortsättningen. För om Mariebergsgårdens hållplats bedömdes som farlig, så måste i stort sett alla stans busshållplatser byggas om så det blir omöjligt att passera och mötas med bilar. Det kommer i princip bli omöjligt att köra bil när bussarna är igång. Ja, inte ens bussarna kommer fram, de kommer att blockera för varandra. Kanske Nyköpingsborna då ska upptäcka hur smidigt man tar sig fram med cykel?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar