måndag 4 mars 2013

Halkbekämpning i strategi och i praktik. Inte samma sak.

Dags att göra en liten summering över den gångna vintersäsongen ur cyklistens perspektiv.

En del cyklister ställer in cykeln i garaget i november, då det är för ruggigt väder. Ytterligare en del cyklister tänker trotsa vinterns utmaningar. Och denna senare grupp skulle definitivt kunna vara större, om vinterväghållningen här i Nyköping ryckte upp sig.
Många Nyköpingsbor ställer
cykel på vinter, då vinter-
väghållningen har sina brister

Fungerar bra i stora drag gör plogningen efter ymniga snöfall. Åtminstone cykelbanorna plogas snabbt. Sedan är det tyvärr mindre välplogat på bilgatorna där man som cyklist oftast hamnar, åtminstone i centrala Nyköping. Ruskigt moddigt och slirigt kan det bli, och sedan blir det otäckt spårigt efter en tid när snön packas av bilarnas framfart.

Snabbt går plogningen, men så var det där med kvaliteten. För plog-traktorerna lämnar en del snö ändå på en del ställen på cykelbanorna. Och sedan kommer vårvintern med varma dagar och kalla nätter, vilket resulterar i tö om dagarna och frysning om nätterna. De här områdena som inte fått ordenligt plogning blir ofta väldiga spåriga och isiga. Det är faktiskt så illa, att jag vill hissa varningsflagg för vintercykling de närmsta veckorna. Åtminstone måste man vara beredd på att cyklingen tar tid, för de spåriga isgatorna tvingar dig till stor försiktighet.

Till detta kommer allt smältvatten som rinner ur från snödrivorna intill gång- och cykelbanorna. Det kan vara platser där det tidigare varit perfekt snöröjt, men som nu blir rena skridskoisen tack var vattnet som rinner ut och sedan fryser under natten.

Jag var ute och joggade långt i helgen och stötte på ett antal sådan platser. Alltså riktigt förrädiska isfläckar som täckte cykelbanan. Någon sand eller annan halkbekämpning var det inte tal om, så för en cyklist med överlevnadsinstinkt var det bara att kliva av eller cykla extremt långsamt här.

Helt klart är det så illa att de flesta cyklister nog avstår. Det blir väl buss eller bil. Någon som tvingas skjutsa den som egentligen hade kunnat cykla om Nyköpings kommun skött detta bättre. Kan säga att skjutsandet är oerhört trafikalstrande, istället för en cykel som rullar fram och tillbaka, blir det ju en bil som måste också fram och tillbaka samma sträcka 2 gånger.

Kort sammanfattning. Själva snöröjningen av cykelbanorna har funkat tillräckligt bra, under snöperioden. Sandningen också. Men när det börjar töa och det blir isigt och spårigt,  så verkar det inte finnas någon genomtänkt plan.

Jo, planer finns faktiskt i kommunens Cykelstrategi 2010. Där hittar jag följande rader:

Förbättrad vinterväghållning erfordras för att fler ska kunna cykla vintertid. Försök bör göras med saltning av cykelvägar med förslagsvis saltlake för att därmed snabbare frigöra banan från is och snö. Under vårvintern (mars-april) är det vanligt att cykelbanorna under lång tid är isig och ojämn. I sådana lägen föreslås att cykelvägarna hyvlas eller åtgärdas på annat sätt. 

Men där verkar det ha stannat. Orden verkar inte ha omsatts i någon handling här i Nyköping. Varför?

Tittar in på bloggen Velonavia som tittar på cyklingen från ett Norrköpingsperspektiv, och där tycks man ha fungerande lösning mot dåligt röjda cykelbanor. Den inhyrda entreprenören förfogar över tre maskiner som både sopar och saltar vägbanan, vilket ger en hög klass på snöröjningen. Kanske dags för ett studiebesök eller kontakt med vår grannkommun i söder?

http://velonavia.outsideonline.se/2013/03/01/norrkoping-som-vinter-cykelstad/

2 kommentarer:

  1. Jag har införskaffat ny cykel för att jag bestämt mig för att ha detta som transportmedel i fortsättningen. Men som du skriver så får man på många ställen även kliva av cykel men där är det inte en säkert att promenera. Bor på landet mot bränn-ekeby och vägen in mot arnö är ishal i skogspartierna. Borde saltas på dessa partier.

    SvaraRadera
  2. Från grannstaden söder om länsgränsen kan jag rapportera att det i går måndag verkar det fungera utmärkt. I alla fall i de norra stadsdelarna längs cykelbanorna utmed Malmgatan, Ståthögavägen, Stockholmsvägen och Koppargatan ut mot Åby. Besökte Hageby i fredags och även där och in till city var det sopat och fint...http://velonavia.outsideonline.se/files/2013/03/IMGP0829-225x300.jpg

    SvaraRadera